În contextul actual pentru a face față avalanșei de schimbări, predarea și învățarea trebuie să dezvolte abilități ale secolului XXI precum: comunicarea, colaborarea, creativitatea, gândirea critică și rezolvarea de probleme, abilități ce vor ajuta elevii de azi să fie competitivi în meseriile viitorului.
Aceste obiective le-am urmărit în cadrul proiectului „Împreună învățăm, împreună programăm!” ce cuprinde două evenimente de tehnologie și programare câștigătoare, aliniate cu misiunea inițiativei Comisiei Europene: Europe Code Week și finanțate de programul Meet and Code, precum și alte activități educative, desfășurate în parteneriat cu „Asociația Aici pentru Tine” și alte instituții locale, precum Biblioteca Județeană „George Barițiu”, Brașov.
Proiectul își propune să ofere unui grup de 40 de participanți, format din elevii Școlii Gimnaziale Nr. 6 „Iacob Mureșianu”, Brașov, din Clasa Pregătitoare A și 20 de copii din medii defavorizate, aflați în situație de risc, de la „Asociația Aici pentru tine” șansa de a lucra împreună, de a colabora, a socializa și a descoperi lumea fascinantă a programării prin proiecte STEAM atractive și de actualitate ce tratează teme importante din Agenda 2030.
Astfel, în cadrul Săptămânii UE a programării (8-23 octombrie 2022), o inițiativă europeană care își propune să aducă programarea și competențele digitale la îndemâna tuturor într-un mod distractiv și antrenant, am organizat două evenimente Meet and Code de robotică și programare intitulate „Water Cycle with Bit&Evo” în 6 octombrie 2022 și „Save the water with micro:bit” în 20 octombrie 2022, găzduite de Mediateca Francofonă din cadrul Bibliotecii Județene „George Barițiu”, Brașov.
Primul eveniment „Water Cycle with Bit&Evo” a cuprins o incursiune în lumea roboticii, a programării cu ozoboții BIT și EVO și a promovat obiective din Agenda 2030, respectiv, ODD 6 și 10, ”Apă curată şi sanitație” și “Reducerea inegalității”, a urmărit facilitarea integrării și familiarizarea cu transformările și importanța apei prin activități interdisciplinare, amuzante, cu povești, poezii, cântece, desene, lapbook, machete, planșe și programare pe bază de culori a ozoboților.
Astfel, pornind de la o poveste despre Picătura Pic, selectată chiar din auxiliarele folosite la clasă și realizată în format 3D, participanții au parcurs traseul Picăturii Pic și au aflat despre transformările apei, stările de agregare prin care aceasta trece în cadrul Circuitului apei în natură. De asemenea, elevii s-au amuzat de peripețiile din povestea celor 10 picătiuri. Elevii s-au grupat în echipe precum: programatorii (cei care au studiat și au scris codurile), savanții (cei care au descris fenomenele, sau au refăcut schema cu stările de agregare și procesele studiate), scriitorii (cei care au compus povestea Picăturii Pic pe baza traseului parcurs de ozoboți), constructorii (cei care au realizat macheta), artiștii (cei care au compus și intonat cântecul), psihologii (cei care au luat pulsul colegilor, al picăturii Pic), ecologiștii (cei care au găsit căi de prevenire a poluării apei).
Toate aceste activități STEAM interdisciplinare, amuzante, interesante și provocatoare au ajutat elevii să înțeleagă mai bine circuitul apei în natură, să capete încredere în ei, să fie mai motivați spre învățare și să își dorească să explice mai departe ceea ce au asimilat în cadrul primului eveniment.
Cel de-al doilea eveniment ”Save the Water with micro:bit” și-a propus familiarizarea elevilor cu gândirea computațională, prin scrierea de linii de coduri și realizarea de proiecte eco prin programarea cu mico:biti.
Folosind kitul pentru o casă inteligentă Smart home kit, achiziționat pentru acest eveniment de la ROBOTescu precum și un set de micro:biți, am construit un Automat de udat flori și am realizat un experiment prin care am reușit să înțelegem importanța apei pentru oameni, plante și animale și să căutăm modalități de economisire a acestei resurse prețioase a naturii.
Pe baza planșelor realizate sub forma unui lapbook, elevii Clasei Pregătitoare A au aflat, alături de prietenii lor de la Asociatia Aici Pentru Tine și despre părțile componente ale unei plante și rolul acestora, dar și despre importanța plantelor în purificarea aerului.
Toți participanții au fost fascinați de filmulețul prezentat și de ideea de a construi o casă SMART cu comenzi inteligente folosind kitul achiziționat pentru acest eveniment de la ROBOTescu și speră să mai participe la astfel de activități sau evenimente, să reușească să descopere împreună alte lucruri noi, utile care îi pregătesc mai bine pentru viitor, le dau încredere în sine și îi determină să se autodepășească, să nu renunțe, să găsească soluții dacă întâlnesc o nouă provocare.
Consider oportun învățarea programării încă de la cele mai fragede vârste deoarece ea ne ajută să înțelegem mai bine lumea care se schimbă rapid în jurul nostru, să ne extindem înțelegerea cu privire la modul în care funcționează tehnologia și să dezvoltăm competențe și abilități pentru a explora noi idei și pentru a inova prin activități interdisciplinare școlare și extrașcolare, în care fiecare să își regăsească locul potrivit tipului de inteligență dominant, pentru a putea performa cât mai bine într-un domeniu.
Sunt extrem de fericită că am reușit să desfășurăm evenimentele finanțate incluse în cadrul proiectului, că acestea au avut un impact pozitiv asupra participanților, că am atras parteneri din comunitate, că am avut susținere în rândul părinților și conducerii școlii, dar, mai ales, mă bucur că am reușit să integrez activitățile în curriculum școlar, printr-o abordare interdisciplinară, cu provocări din viața reală.
„Cred că o bună înțelegere asupra modului în care noile tehnologii pot fi integrate în activități este vitală pentru succesul organizației noastre. De asemenea, consider că utilizarea noilor tehnologii este importantă pentru a împlini misiunea organizației noastre și contribuie la impactul pozitiv al acesteia în societate.”
(profesor Moldovan Simona, director Școala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureșianu”, Brașov)
„Ni s-a părut o idee excelentă de a uni din nou copiii din medii defavorizate cu copiii din medii normale și, astfel, de a uni cele două lumi. Noi am mai făcut astfel de lucruri și în trecut și a funcționat. Inițiativa doamnei Lazăr mi s-a părut extrem de oportună pentru că acești copii nu au posibilitatea să învețe despre circuitul apei în natură, sau să construiască un automat de udat flori pentru a economisi apa, să înțeleagă ce înseamnă domeniul IT.”, Adina Camelia Gál, președintele Asociației „Aici pentru Tine”
„Mă bucur că am găzduit două evenimente de robotică și programare Meet and Code. I-am primit cu mult drag pe cei mici, dornici de a descoperi o nouă lume, aceea a programării. I-am văzut foarte curioși, captivați și interesați de activități și sunt sigură că tot ceea ce au învățat și experimentat aici le va fi de folos pe viitor.
Proiectul inițiat de doamna profesor Mariana Lazăr, la care suntem și noi parteneri, aduce multe beneficii și oferă elevilor ocazia de a socializa, de a se manifesta creator, implicându-i în activități STEAM, unice și inedite, care contribuie la pregătirea pentru viață, dezvoltarea personală și garantează succesul, aceștia reușind să înfrunte mai ușor sarcinile și necunoscutul.” Nazare Ruxandra, Biblioteca Județeană George Barițiu, Brașov
Feedback de la participanți:
„Îmi plac la nebunie acești roboței Bit și Evo. Sunt foarte amuzanți și prietenoși. Doresc să îi am și eu. Aștept cu nerăbdătoare să îi primesc chiar de ziua mea! Sunt sigură că nu mă voi mai plictisi niciodată!” Larissa, 7 ani
„Am fost fascinată de simpaticii roboței Bit și Evo și am înțeles mai ușor Circuitul apei în natură prin poveștile create pe traseul parcurs de ozoboți. E fost amuzant! M-am distrat și am învățat multe lucruri utile și interesante! Mi-aș dori să mai particip la astfel de evenimente!” Oana, 8 ani
„Mă bucur că am avut ocazia să particip la acest eveniment de programare și robotică. A fost o experiență minunată în care, cu ajutorul roboțeilor Bit și Evo, am aflat prin cântece, poezii, povești, jocuri și planșe despre transformările apei. Acum pot, la rândul meu, să explic și eu Circuitul apei în natură.” Andreea, 7 ani
„Nu știam că se poate construi un automat de udat flori folosind doar câteva accesorii și un micro:bit! Mi se pare genială ideea că poți să testezi umiditatea solului și să economisești apa!” Lucas, 7 ani
”Evenimentul Save the water with micro:bit m-a ajutat să înțeleg importanța apei pentru oameni, plante și animale și să găsesc modalități de economisire a acestei resurse prețioase a naturii.”
Maria, 9 ani
”Mie mi-au plăcut planșele prezentate astăzi deoarece m-au ajutat să înțeleg mai bine părțile componente ale unei plante, rolul acestora, dar și importanța plantelor în purificarea aerului. Experimentul efectuat m-a învățat să găsesc modalități noi de economisire a apei.” Marina, 7 ani
”Mi se pare genială ideea de a putea construi, controla și programa o serie de comenzi automate pentru o întreagă casă inteligentă! Kitul Smart home prezentat astăzi și folosit la eveniment este de vis! Sper să am șansa să mai descopăr și alte secrete alături de colegii mei!” Andrei 9 ani
Feedback de la părinți:
„A fost o experineta interesanta si placuta!”
„Mi-aș dori sa se mai organizeze acest gen de activitati.”
„Evenimentele aporta o valoare interesantă asupra copilului.”
„Sunt evenimente utile! Vrem să continue!”
”Felicitări pt efortul depus și inventivitate!”
“Evenimentele sunt finanțate cu ajutorul programului Meet and Code (https://www.meet-and-code.org/) susținut la nivel european de compania de software SAP. Meet and Code 2022 este coordonat de Haus des Stiftens gGmbH și rețeaua TechSoup Europe și susține, pentru al 6-lea an consecutiv, evenimente de tehnologie și programare aliniate
cu misiunea inițiativei Comisiei Europene: Europe Code Week.
În România, programul Meet and Code este coordonat de Asociația Techsoup. Din 2010, Asociația Techsoup (https://www.asociatiatechsoup.ro) creează și oferă resurse IT și experiențe de învățare a tehnologiei pentru organizații nonprofit, tineri și profesori. Asociația Techsoup este câștigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards, competiție organizată de Comisia Europeană.”
#meetandcode #codeEU #SAP4Good #AsociatiaTechsoup